Georgios Bikas

Sprechstunde:
Dienstag 11:30Uhr - 12:30 Uhr u.n.V.

Beruflicher Werdegang

Short Bio

Seit April 2017: Professor an der Technischen Hochschule Nürnberg Georg Simon Ohm

2014 – 2017: Engineering Manager,  Diesel Engine Management Systems, Delphi Powertrain Systems in Flechtorf bei Wolfsburg.

2012 – 2014: Chief Engineer Engines und stellvertretender Direktor Large & Gas Engines bei  Ricardo Deutschland GmbH.

2013 – 2014: Privatdozent Thermodynamik an der DHBW (Duale Hochschule Baden-Württemberg) Heidenheim.

2007 – 2012: Senior Engineer im Bereich Hubkolbenmotoren und kommissarische Leitung des Thermal Sciences Laboratory bei  GE Global Research Europe in Garching bei München.

2006 – 2007: Senior Engineer Calculation 3D-CFD Injection and Combustion und Teamleiter des Engine Simulation Teams bei Hyundai Motor Europe Technical Center, Rüsselsheim.

2001 –2006: Research Engineer bei Ford Powertrain Research and Advanced Engineering Europe, Ford Motor Company.

1996 – 2002: Promotion an der RWTH Aachen (Dr.-Ing.),  wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Technische Mechanik (heute Institut für Technische Verbrennung ITV).

Lehrgebiete

Internal Combustion Engines / Kolbenmaschinen

  1. Injection & Combustion Lab / Labor für Einspritzung und Verbrennung

  2. Engine Combustion Lab / Labor für Verbrennungsmotoren

  3. Toolset - Dieselspray

Forschungsgebiete

Big Data Analytics in Engine Development / Big Data Analytics in der Motorenentwicklung

"in-situ" & "in-memory" data analysis 

High resolution (> kHz) virtual sensors of air path and engine-out emissions (digital twins)

characterization of Dieselsprays

Flash Boiling

Engine testing with Diesel, GDI, CNG, OME & e-fuels

Physical based crank angle resolved models :

  1. Air Path
  2. Mixture formation
  3. Engine-out emissions
Lehrveranstaltungen
  • Kolbenmaschinen

  • Strömungsmechanik

  • Fahrzeugkonstruktion

  • Praktikum zur Antriebstechnik

  • Experimentelle Methoden der Fahrzeugtechnik

  • Konstruktion I Übung

 

 

 

Veröffentlichungen

Publications /Veröffentlichungen

  1. Großmann Fabian, Mühlpfordt Torsten, Rambacher Patrick, Bikas Georgios: " Crank-Angle Resolved Flow Measurements in the Intake Duct of a Research Engine Using Novel and Fast Response Aerodynamic Probes" , Frontiers in Mechanical Engineering, Vol 7, 2021, DOI=10.3389/fmech.2021.633690.
  2. Bikas G., Weigand P., Brilz M., Michos K.: " High resolution NOx sub-model for embedded system application with low calibration effort", SAE 2020-01-0246
  3. Michos K., Bikas G.: "Quasi-Dimensional Multi-Zone Combustion Diagnostic Tool for SI Engines with Novel NOx and CO Emissions Models", SAE 2020-01-0289
  4. Bikas G, Michos N.K.,:"Carbon Monoxide Emissions Model for Data Analytics in Internal Combustion Engine Applications Derived from Post-Flame Chemical Kinetics", International Journal of Engines Vol. 11, No. 6 (2018), pp. 947-964, doi:10.4271/2018-01-1153
  5. Weigand P., Bikas G.: "Vorhersage der Gemischaufbereitung im Dieselmotor", MTZ, Ausgabe 7-8/2018
  6. Michos N. K., Bikas G., Vlaskos I.: “A new global algebraic model for NOx emissions formation in post-flame gases - Application to lean premixed combustion systems”, SAE 2016, 2016-01-0803.
  7. Bikas G., Michos N.K., Vlaskos I.: “ Ein neues globales algebraisches Modell der NOx-Bildung für Erdgasmotoren” MTZ 12/2015, S. 68-73.
  8. Marchi, Vlaskos I., Bikas G.: “Neuer Ansatz zur Berechnung des Klopfbeginns bei Ottomotoren” MTZ 03/2015, S. 26-30.
  9. Zervas E., Bikas G., Zachariadis Th.: “CO2 emissions change from the introduction of Diesel passenger cars. Case of Switzerland”, J. Environ. Technol. Manag. 2009 Vol.10, No.1, pp. 102 – 118.
  10. Zervas E., Poulopoulos S.G., Philippopoulos C., Bikas G.: “CO2 control by means of the increased penetration of diesel passenger cars in Finland”, Global NEST Journal 10 (2) : pp. 174-182 (Jun 2008).
  11. Zervas E., Bikas G.: ”Impact of the driving cycle on the NOx and PM exhaust emissions of Diesel passenger car”, Energy & Fuels 02/2008; 22(3).
  12. Bikas G., Zervas E.: “Non-regulated pollutants emitted during the regeneration of a Diesel Particulate Filter”, Energy & Fuels 04/2007; 21(3).
  13. Bikas G., Zervas E.: “Non-regulated pollutants emitted from Euro3 Diesel vehicles as a function of their mileage”, Energy & Fuels 07/2007; 21(5).
  14. Bikas G., Grimm J., Fischer M., „Creating Synergies between Virtual Development and Testing for Diesel Engine Applications”, 2. Tagung "Motorprozesssimulation und Aufladung" herausgegeben von Helmut Pucher, Jörn Kahrstedt 397-404, Haus der Technik, 2007.
  15. Zervas E., Bikas G.: “CO2 emissions change from the increasing percentage of Diesel passenger cars in Norway”, Energy and Fuels, 19, 5, pp 1919-1926, 2005.
  16. Barths H., Hasse C., Bikas G., Peters N.: “Simulation of Combustion in DI Diesel Engines using a Eulerian Particle Flamelet Model”, 28th International Symposium on Combustion, Edinburgh, Proc. Combust. Inst., 28, pp. 1161-1168, 2001.
  17. Bikas G., Peters N.: “Kinetic Modelling of n-Decane Combustion and Autoignition”, Combustion and Flame, 126, pp. 1456-1475 (2001).
  18. Bikas G.: “Kinetic Mechanisms of Hydrocarbon Ignition”, PhD Thesis, RWTH Aachen, 2002.
  19. Hasse C., Bikas G., Peters, N.: “Modeling DI-Diesel Combustion using the Eulerian Particle Flamelet Model (EPFM)”, SAE Paper 00-FL570, 2000.
  20. Hasse C., Barths H., Krause A., Bikas G., Peters N.: Abschlussbericht, “Modellierung der Schadstoffbildung bei der dieselmotorischen Verbrennung” , Teilpr. 9, Großprojekt der Bayerischen Forschungsstiftung - Potential neuartiger Einspritzverfahren zur Reduzierung von Ruß und NOx bei der dieselmotorischen Verbrennung, 2000.
  21. Bikas G., Peters N.: Abschlussbericht, “Erstellung reduzierter Reaktionsmechanismen für Ein- und Mehrkomponenten Modellbrenn-stoffe”, Development and Research Program On Pollutant-Reduced Combustion Systems (DROP-COS), September 2000.
  22. Bikas G., Peters N.: “Numerical Investigation of Soot Reduction by Injection of Hydrogen Peroxide under Diesel Engine Conditions”, 2nd Meeting of Greek Section of Combustion Institute, November 1999, Thermi, Greece.

    Patents / Erfindungsmeldungen

  23. W. Freund, J. Fritz, G. Bikas, S. Jenkins: “Systems and methods for controlling exhaust gas recirculation”, General Electric Company, Jan, 3 2013: US20130000614, Patent Nr 8944035.
  24. R. Erdmenger, D.C. Hofer, J. Fritz, Scotti del Greco, G. Bikas, M. Stablein, S. W. Freund, V. Michelassi „ Systems and Methods for an Engine with a two-stage Turbocharger“, 2013, Application Nr 20130031902.
  25. S. Kulkarni, S. W. Freund, J. Fritz, G. Bikas, J. H. Yager, S. Kiran: “Methods and systems for an engine” , General Electric Company, Sep, 6 2012: US20120222659.
  26. W. Freund, J. Fritz, G. Bikas, S. Jenkins: “Diesel engine system and control method for a diesel engine system”, General Electric Company, Jan, 5 2012: US20120000448, Patent Nr 8528530.
  27. Fritz, G. Bikas, G. Ast, A. Simpson, T. J. Frey, R. R. Erdmenger: “System and method for waste heat recovery in exhaust gas recirculation”, General Electric Company, US20110209473.
  28. M. Sihler, G. Bikas, H. Kopecek: “System for closed-loop control of combustion in engines”, General Electric Company, 2011 US7996142 (B2), Patent Nr 7996142.
  29. M. Sihler, G. Bikas, H. Kopecek: “System for closed-loop control of combustion in engines”, General Electric Company, US20100122688.
  30. W. Freund, J. H. Yager, S. S. Kulkarni, S. Kiran, J. Fritz, G. Bikas, „ Method and system for controlling an EGR system in an internal combustion engine“, 2010, Patent Application, PCT/US2012/025837.
  31. W. Freund, G. Bikas, J. Fritz, S. Jenkins, „ Variable EGR Rate System for a Diesel Engine“, 2010, Patent Application.
  32. W. Freund, J. Fritz, S. Jenkins, G. Bikas, „ EGR Switching System for Donor Cylinder Engine“, 2009, Patent Application.
  33. Fritz, G. Bikas: „Efficient Low Emission Diesel Engine“, 2008, Patent Application.
  34. Fritz, G. Bikas, G. Toplack, R. R. Erdmenger.: „ External Mixture Formation for Homogeneous Charge Compression Ignition“, 2008, Patent Application.
  35. Bikas, E. Karvounis: “Verfahren zur Direkteinspritzung von Kraftstoff in den Brennraum einer Brennkraftmaschine und System umfassend eine Einspritzdüse und einen Kolben zur Durchführung des Verfahrens”, FORD_2004_0040_EP, Patent application, 2004 EP 1630380 A1.

 

Projekte

Big Data Analytics in der Motorenentwicklung