Ralph Lano

Sprechstunde:
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Ralph Lano

Prof. Dr. (USA)

Ämter, Funktionen

Studiengangleitung Bachelor Media Engineering

 

Beruflicher Werdegang

Education:

  • Ph.D., The University of Iowa, USA, July 1996 (Adviser: V.G.J.Rodgers)
  • M.S., The University of Iowa, USA, May 1994
  • Vordiplom, University Erlangen­-Nuremberg, Germany, 1988

Professional Experience:

  • Professor for Internet Programming and Multimedia Applications,  
    Technische Hochschule Nürnberg - Georg Simon Ohm, 2011 – Present
    Teaching in the field of web applications and programming of mobile devices.

  • Professor for Media Informatics, HTW Berlin, Germany, 2010 – 2011
    Teaching in the field of software engineering and web applications.
    Research in the field of Web 2.0 and distributed applications.

  • Professor for Software Engineering, Hochschule Hof, Germany, 2003 – 2010
    Teaching in the field of software engineering. Program director of an English Master of
    Software Engineering. Projects in the field of Software Testing. Research in the field of
    reverse design pattern mining. 

  • Systemplaner, Siemens AG, Munich, Germany, 2000 – 2003
    Project manager for the development of a residential home gateway demonstrator.
    Project management for the migration of the corporate extranet and internet at FSC.

  • Software Developer, Pearson Education, Iowa City, USA, 1998 – 2000
    Responsible for design, development and deployment of a 3­tier e­commerce application
    based on Java technologies. 

  • Postdoctoral Research Associate, Centre for Theoretical Studies, Indian Institute of Science, India, 1996 – 1997
    Research in the field of quantum gravity: investigation of possible macroscopic
    quantum aspects of gravitation, especially for neutron stars, expansion of
    two-­dimensional string field theories to four dimensions.

  • Teaching and Research Assistant, University of Iowa, 1989 – 1996
Lehrgebiete

Interaktion, Internetprogrammierung und Multimediaapplikationen

Forschungsgebiete

Research
- Self-Replication, Turing Machines
- Softwarequalität
- Digitalisierung von Musiknoten

Projects
- Eternipedia.org
- WikiMusic.org
- Mycel.org
- Distripedia.net

Lehrveranstaltungen

SoSe:

  • Programmieren 2: Algorithms
  • Multimediale Applikationen: Android
  • Interdisziplinäres Projekt

WiSe:

  • Programmieren 1: Java
  • Physical Computing
  • Interdisziplinäres Projekt

 

 

Veröffentlichungen

Paperbacks:

  • Variations on a Theme: Physical Computing
    Publisher : Independently published, 2020, 123 S.
    Language : English
    ISBN-13 : 979-8696577777
    ASIN : B08KWQ1K15

  • Variationen zum Thema: Android
    Eine Einführung in mobile Anwendungen
    Language : German
    CreateSpace Independent Publishing Platform, 2018, 320 S.
    ISBN-10 : 1724526138
    ISBN-13 : 978-1724526137

  • Variations on a Theme: Java
    A playful Introduction
    Language : English
    CreateSpace Independent Publishing Platform, 2018, 162 S.
    ISBN-10 : 1727757505
    ISBN-13 : 978-1727757507

  • Variationen zum Thema: Java
    Eine spielerische Einführung
    Language : German
    CreateSpace Independent Publishing Platform, 2016, 164 S.
    ISBN-10: 1530651840
    ISBN-13: 978-1530651849

  • Variationen zum Thema: Algorithmen
    Eine Einführung anhand von Beispielen
    Language : German
    CreateSpace Independent Publishing Platform, 2017, 204 S.
    ISBN-10: 1545467463
    ISBN-13: 978-1545467466

  • Variationen zum Thema: Internet
    Ein Einführung in Java Enterprise
    Language : German
    CreateSpace Independent Publishing Platform, 2016, 156 S.
    ISBN-10: 1537765469
    ISBN-13: 978-1537765464

WikiBooks: 

  • Internet Programmierung mit Java (Wikibooks) 
    Das Buch richtet sich an Bachelor-Studierende im vierten oder fünften Semester. Als Voraussetzung sollte man vor allem Java mitbringen. Außerdem schadet es nichts etwas über Datenstrukturen gehört zu haben, wir brauchen auf jeden Fall die Datencontainer List, Map und Set. Da das Internet ja ein Netzwerk von Computern ist, wäre auch eine Netzwerk Vorlesung nützlich. Hier wären wichtig die Protokolle TCP/IP und evtl. ein bisschen HTTP. Einfache HTML Kenntnisse sind hilfreich, die kann man sich aber auch sehr schnell noch selbst aneignen. Wenn man eine Vorlesung zu Software Engineering gehört hat, dann werden viele Dinge in diesem Buch wahrscheinlich etwas mehr Sinn machen. Man kann das Buch aber auch ohne verwenden. Das Buch ist eigentlich nicht zum Selbststudium gedacht, sondern als Begleitung zu einer Vorlesung. Aber ausschließen will ich es nicht.

  • Social Web (pdf)
    This book is the result of the course 'Social Web', taught in the program Media Engineering (BME) at Technische Hochschule Nuremberg. It is based on a class project.

  • Game Creation with XNA (pdf)
    This book is a collection of tutorials on game creation with Microsoft's XNA framework. It is a class project started by students of International Media Informatics (IMI) program at HTW Berlin.

  • Introduction to Software Engineering (pdf)
    This book is an introduction to the art of software engineering. It is intended as a textbook for an undergraduate level course.   It is based on Wikipedia articles on the respective subjects, some edited a lot, some not edited at all.