Warum sollten Sie Internationales Marketing (MIMA) bei uns studieren?

Das MIMA-Programm der TH Nürnberg vermittelt ihnen die Grundlagen des internationalen Marketings in der Theorie und Praxis. Neue Konzepte und Methoden sowie viele Praxisprojekte machen das MIMA Programm so besonders. Das Programm wird auch Ihre Führungsfähigkeiten sowie Ihre Fähigkeiten für kreatives Teamwork verbessern.

 

Aktuelles
Abschluss
Master of Arts
Regelstudienzeit
3 Semester
Zulassungsbeschränkung
studiengangsspezifisch
Auswahl aufgrund akademischen Profils, Leistungen und Eignung
Unterrichtssprache
Englisch
Besonderheiten

MIMA- durch und durch international!

Unterrichtssprache Englisch
Sämtliche Vorlesungen und Kursmaterialien stehen in englischer Sprache zur Verfügung .
Sie können also das komplette MIMA- Programm ohne eine deutsche Vorlesung absolvieren.
Dennoch empfehlen wir besonders internationalen Studierenden, die Möglichkeit zu nutzen, ihre Deutschkenntnisse zu vertiefen.

Multinationale Studienumgebung
Eine internationale Studienatmosphäre wird durch Studenten aus der ganzen Welt geschaffen.

Auslandssemester an der Partneruniversität
Das Programm betont seine internationale Ausrichtung, indem es Studenten mit geringer internationaler Erfahrung ermutigt, ein Auslandssemester an einer der Partneruniversitäten rund um den Globus zu absolvieren. Für Studierende ohne vorherige internationale Erfahrung ist das Auslandssemester Pflicht.

Neben seiner starken internationalen Ausrichtung steht MIMA für fundierte Praxisorientierung und angewandte Forschung. Die Mitglieder des Lehrkörpers verfolgen intensiv die Forschung in ihren eigenen Fachgebieten und fungieren darüber hinaus als Beraterinnen und Berater für die Industrie.

Interessante Zahlen und Daten

Kleine Gruppengrößen ermöglichen einen engen persönlichen Kontakt zwischen Dozenten und Studierenden. Individuellen Lernbedürfnissen kann so besser entsprochen werden.

Studienbeginn
Wintersemester oder Sommersemester
Bewerbungszeitraum
Für das Wintersemester: 02.05.2024 bis 15.06.2024
Für das Sommersemester: 01.01.1970 bis 15.01.2024
Zuständige Fakultät
Betriebswirtschaft
Akkreditiert

Der Master in International Marketing umfasst eine Vielzahl von Fächern und Projekten, die den Studierenden ein umfassendes und aktuelles Wissen über das internationale Marketing vermitteln. Nach der Beendigung des Programms verfügt der Studierende über theoretisches und praktisches Wissen, welches der Studierende in Marketing-, Verkaufs- und Planungsabteilungen von multinationalen Unternehmen, internationalen Unternehmen oder anderen globalen Institutionen anwenden kann.

Wenn Sie an den Kursinhalten interessiert sind, können Sie hier ein allgemeines Modulhandbuch herunterladen.

Das MIMA Programm ist durch eine Vielzahl von Praxisprojekten und Gruppenarbeiten geprägt. Studierende erhalten so neben Fachwissen auch erste Praxiskontakte für ihr Karrierenetzwerk.

Module

International Marketing Research

Learning Outcomes

Students will be able to distinguish between management decision and market research problems; they will be able to phrase suitable and feasible research hypothesis, the know different sampling methods and their limitations, the understand different research methods and designs and apply some, e.g. questionnaire design and their close link to analytical possibilities; they are aware of the interdependence between models and methods (e.g. quantitative and qualitative research and analysis methods).
Students are trained to draft one research plan, including a possible timeline from management decision problems and derived research problems to analysis and presentation of findings.

Module Content

The course covers the following topics:

  • Definition of marketing research, the marketing research process and developments within the marketing research industry (outsourcing and specialization)
  • Definition of the research problem and determination of research objectives
  • Different research designs
  • Secondary versus primary data
  • Observations, focus groups, in-depth interviews and other qualitative methods
  • Data collection methods
  • Questionnaire design
  • Determining and selecting a sample
  • Field work, non-responses, screening
  • Basics on analysis models

Cross-Cultural Marketing

Learning Outcomes

Students know about the difference between „cultural“ and „national“ aspects.
Students know Hofstedes and Malinowskis approach to cultures. Students know about cultural drivers of buying processes, buying decisions and consumer preferences.
Students know how to research and evaluate different key buying decision drivers for a specific cultural setting, they are able to adapt the marketing-strategy and marketing-mix to a specific situation – or they know what steps would be needed to be able to do so.

Module Content

The course covers the following topics:

  • Hofstede’s concept of culture
  • Malinowski’s, Hall’s and Schein’s concepts of culture
  • Buying processes and consumer preferences, cross-cultural consumer behaviour
  • Learning concepts across cultures
  • Local consumers and globalization of consumption and offers
  • Intercultural marketing communication

 

Business to Business Marketing – Theory

Learning Outcomes

Students will be able to develop a marketing plan for B2B marketing and sales projects. They understand the different  steps involved, the iterative process behind it (learging loops with in the marketing planning process) and know about the need of information processing and marketing controlling. By studying various models and processes of B2B marketing planning, students are able to understand, structure and write a B2B marketing plan based on which they are able to evaluate a proposed marketing project systematically and thus improve the quality of marketing decision making. Students are trained to write one full marketing plan on a B2B marketing project. They are able to answer questions on this matter comprehensively.

Module Content

The course covers the following topics:

  • Organizational / B2B procurement and marketing decision making (processes)
  • Marketing research and information management in international B2B environments
  • Buying Center and Team Selling Approaches
  • Innovation and product development in B2B settings, especially “outsourcing” and “cooperation” and “co-opetition” strategies
  • B2B marketing plan

Business to Business Applied Research Project - Theory

Learning Outcomes

Students will apply the B2B concepts discussed in the development of a marketing plan: they know how to write a full presentation of a marketing plan including B2B marketing strategies and actions, P+L, and controlling.
They understand the different steps involved, the iterative process behind it (learging loops with in the marketing planning process) and know about the need of information processing and marketing controlling. They are able to apply this knowledge for their own project (theory – praxis transfer know-how). By  applying various models and processes of B2B marketing planning, students are able to understand, structure and write a B2B marketing plan based on which they are able to evaluate a proposed marketing project systematically and thus improve the quality of marketing decision making. Students are trained to write one full marketing plan on a B2B marketing project. They are able to answer questions on this matter comprehensively.

Module Content

The course covers the following topics:

  • Purpose of a (international) B2B marketing plan Marketing, different addressees
  • Structure of a marketing plan
  • Focus and balancing the key content and key messages of a marketing plan
  • Buying Center and Team Selling approaches and their effects on marketing actions and P+L and controlling
  • B2B marketing plan executive summary

 

Applied quantitative methods & SPSS

Learning Outcomes

During the course, students will learn how to apply statistic software programs to answer the objectives of research. The course focuses on the understanding in each analyzing procedure by using statistic formula, statistic software program, and on interpreting results from estimated value and hypothesis tests. This course covers fundamental statistics, estimation and hypothesis testing by employing Crosstabs, Anovas, correlation analysis and regression.

Module Content

The course covers the following topics:

  • Research process and SPSS basics
  • Frequency distribution and dispersion
  • Sampling and exploring assumptions
  • Analyzing categorical data
  • Analyzing variances
  • Correlation and regression
  • Multidimensional analysis

Applied Business Development Project

Learning Outcomes

By applying various models and processes of innovation management, students are able to understand, structure and run through a new product-/ market development process (nationally and internationally), evaluate new business venture systematically and improve the quality of milestone decisions within innovation processes.
Students are trained to evaluate and present cases on new business opportunities in oral and in written form. They are able to answer questions on this matter comprehensively.

Module Content

The course covers the following topics:

  • Definition of any given new business venture case and its related project(s) – especially internationally
  • Selection and adaptation of appropriate models, tools, methods or schemes to structure and analyse a given business (i.e. product or market) development task
  • Collection of information by suitable means of market research, including specifics for international markets
  • Evaluation and compiling of findings
  • Deduction or creation of solutions on how to approach the business development task
  • Systematic evaluation of proposed solutions
  • Presenting, defending and reporting of solutions / approaches selected

Product and Market Development - Theory

Learning Outcomes

Students will be able to distinguish between well- und ill- structured problems and their altered need of information processing. By studying various models and processes of innovation management, students are able to understand, structure and run through a new product-/ market development process, evaluate new business venture systematically and improve the quality of milestone decisions within innovation processes.
Students are trained to evaluate cases on new business opportunities. They are able to answer questions on this matter comprehensively.

Module Content

The course covers the following topics:

  • Definition of product & market development, diversification, innovation and ill-structured problems
  • Critical success factors in new product / market development processes
  • Structure of innovation processes, such as e.g. the ‘Stage- Gate-Model from Cooper et al.
  • Organizational needs on how to overcome ill-structured (business) problems
  • Techniques on how to create and evaluate new ideas and concepts

Business Ethics

Learning Outcomes

Students will be able to recognize and (re-)evaluate the ethical dimensions of business decisions in our competitive global business world. By applying various ethical theories and processes of decision making, students are able to understand, structure and to evaluate the complexity of typical ethical dilemmas in business decisions of our global and multicultural business world. Students are trained to present and evaluate complex topics and sophisticated theories in oral presentation and in written form. They are able to answer questions on this matter comprehensively and can explain relevant interrelationships.

Module Content

The course covers the following topics:

  • Definition of “good” as a basis concept of all moral discussions (as discussed by Plato, Aristotle, Kant, Descartes, Moore)

Ethics in Business:

  • Globalization and the role of Business Ethics
  • Corporate social responsibility, Corporate Accountability and Corporate Citizenship
  • Ethical theories: Teleological, Deontological, Meta, Descriptive, Normative and other ethical theories; alternative perspectives and pragmatic use of ethical theory
  • Ethical decision making – example model
  • Ethical Model of discursive and communicative ethics
  • Managing Business ethics – codes of ethics, social accounting, organizing for ethics, codes of conduct
  • Managing stakeholder relations
  • Corruption and bribery

Master’s Thesis

Learning Outcomes

Students show their ability to make use of their understanding which they acquired in their studies and practical project work by structuring, discussing, developing and scientifically researching a topic: this they show by writing the master thesis.

Module Content

Students deliver a paper that is on master level and of adequate content, structure and language.
The paper is driven by the individual topic.

  • Strategic Market Management
  • Applied User Experience Research
  • International Communiations
  • Sponsorship-Linked Marketing
  • Consumer Psychology & Pricing

    Der Masterstudiengang International Marketing an der Technischen Hochschule Nürnberg ist auf drei Semester Regelstudienzeit in Vollzeit angelegt.

    Die ersten zwei Semester absolvieren Sie an unserer Hochschule und belegen Fächer aus dem Bereich der Grundlagen sowie den Wahlpflichtmodulen.

    Im 3. Semester vertiefen Sie Ihre fachlichen Kenntnisse durch die Masterarbeit. Sie befassen sich selbstständig mit einem aktuellen, anspruchsvollen Forschungs- oder Entwicklungsthema und wenden Ihr Wissen auf eine komplexe akademische bzw. praxisbezogene Problemstellung an.

    Masterarbeit

    Die Masterarbeit muss sich mit einem Thema des internationalen Marketings befassen. Sie kann als Forschungsprojekt an unserer Hochschule oder in Kooperation mit einem Unternehmen durchgeführt werden. Die Dauer beträgt 5 Monate.

    Tätigkeitsfelder, Berufsbilder

    Unsere Absolventen arbeiten in attraktiven Positionen in Unternehmen wie Coca Cola, Unilever, Adidas, IBM oder auch Daimler.

    Weitere Qualifikationsmöglichkeiten nach dem Masterabschluss

    Der Masterabschluss eröffnet Ihnen die Möglichkeit der Promotion.

    Informationen zur Zulassung

    Im Hinblick auf ihre akademische Qualifikation für das Programm müssen die Studenten folgende Voraussetzungen erfüllen:

    1. Akademische Anforderungen:

    • Ein (Erst-)Diplom / Bachelor-Abschluss eines vollständigen Business-Programms mit Schwerpunkt Marketing und einem Durchschnitt von mindestens 1,5 oder besser (nach dem deutschen Notensystem). Hier finden Sie eine Liste ausgewählter Länder und deren Umrechnung in das deutsche System!

    • Wenn Ihre Abschlussnote im deutschen Notensystem zwischen 1,6 und 2,5 liegt, müssen Sie zusätzlich den General Management Admission Test (GMAT Score 550) oder GRE ablegen. Sollten Sie in Deutschland wohnhaft sein können Sie alternativ auch am programmeigenen Master Admission Test teilnehmen. Dieser Test findet in der Regel 2 Wochen nach Ablauf der Bewerbungsfrist an der Technischen Hochschule statt. Informationen zum Test erhalten Sie auf Anfrage.

    2. Sprachanforderungen:

    • Kenntnisse in Englisch: Jeder Bewerber ist verpflichtet (unabhängig von seinem Bildungshintergrund, sofern er kein Muttersprachler (d.H. US-Amerikaner, Australier oder Brite) ist, ein Testergebnis seiner Englischsprachkenntnisse einzureichen. Folgende Nachweise werden akzeptiert:
      • TOEFL (papierbasierter Test): 580 Punkte
      • TOEFL (Computertest): 237 Punkte
      • TOEFL (internetbasierter Test): 92 Punkte
      • TOEIC (Unser interner TOEIC-Test (Link) findet im Februar, Juni, September und Dezember eines jeden Jahres statt): 705 Punkte
      • IELTS 7.0
      • Cambridge CAE Klasse C
      • GMAT-Score 550 oder besser
    • Grundkenntnisse in Deutsch, entspricht der Stufe A1 des Goethe-Instituts (mindestens 120 Unterrichtsstunden)

    Benötigte Dokumente/Unterlagen:

    • ein Lebenslauf in Englisch (Tabellenform, bitte keine Handschrift verwenden)

    • Kopie Ihres Bachelor-Abschlusses in Betriebswirtschaft (Schwerpunkt: Marketing) UND Kopie des Leistungsnachweises mit der Gesamtnote und dem Gesamtbetrag des ECTS oder der Studienjahre (mindestens 180 ECTS / 3 Studienjahre)
      Wenn die benötigten Dokumente und Zeugnisse nicht auf Deutsch oder Englisch sind, müssen Sie eine beglaubigte Übersetzung und beglaubigte Kopien der Originaldokumente senden.

    • Alle Bewerberinnen und Bewerber, die sich mit einem chinesischen, vietnamesischen oder indischen Schul- oder Hochschulabschluss für ein Studium an einer deutschen Hochschule bewerben möchten. Dies gilt für Bachelor- und Masterstudiengänge, sowie für weitere Studienangebote wie zum Beispiel das Studienkolleg.

    • Zeugniskopien von Praktika, Berufserfahrung

    • Kopien der akademischen Ausbildung außerhalb Deutschlands (falls verfügbar)

    • bei Bedarf ein Dokument oder eine Abschrift mit Angabe Ihres GMAT / GRE-Wertes

    • Testergebnis eines der oben genannten englischen Sprachnachweise

    • für Nicht-Muttersprachler die Zertifizierung ihrer Deutschkenntnisse (erfolgreich abgeschlossene A1-Stufe des Goethe-Instituts; mindestens 120 Stunden Unterricht)

    • Zwei persönliche Referenzen, die Informationen zu Ihren akademischen Qualifikationen und persönlichen Fähigkeiten liefern (z. B. Arbeitszeugnisse, Empfehlungsschreiben) (optional)

    • Motivationsschreiben (optional)

    Bitte beachten Sie, dass sämtliche Dokumente im Bewerbungsprozess online hochgeladen werden müssen. Für den Bewerbungsprozess werden keine Dokumente in Papierform benötigt.

    Studienberatungsportal

    Im Studienberatungsportal der Ohm kannst du dich online, anonym und rund um die Uhr informieren und beraten lassen.

    Studienberatungsportal

    Studienberatung

    Sie suchen individuelle Beratung und Unterstützung bei Studienorientierung und Studienwahl. Dann können Sie sich gerne an unser Team der zentralen Studienberatung wenden.
    Zentrale Studienberatung

    Studienfachberatung

    Sie möchten sich detaillierter über Inhalte einzelner Fächer des Masterstudiengangs International Marketing informieren? Dann ist die Studienfachberatung die richtige Anlaufstelle für Sie.