Malte Sandner

Consultation:
Wednesday 2-3 pm

Malte Sandner

Prof. Dr.

Research

Labour-, Education-, Health-, Migration- and Family Economics

Courses
  • Applied Quantitative Analyses
  • Sustainable Economic Policy
  • Microeconomics
Publications

Publications in peer-reviewed SSCI Journals

  1. Sandner, M., Thomsen, St., Gonzales, L. (2023), Preventing child maltreatment: beneficial side effects of public childcare provision, in: The Economic Journal, conditionaly accepted.
  2. Dustmann, Ch., Sandner, M., Schönberg, U. (2023), The effects of sun exposure during pregnancy and in the first 12 months of life on child obesity, forthcoming: Journal of Human Resources.
  3. Sandner, M., Wiynck, F. (2023) The Fertility Response to Cutting Child Related Welfare Benefits, in: Population Research and Policy Review, 42, 2, article 25.
  4. Sandner, M., Patzina, A., Anger, S. Bernhardt, S. Dietrich, H. (2023), The COVID-19 pandemic, well-being, and transitions to post-secondary education, IZA DP No. 14797, forthcoming: Review of Economics of the Household, 21, 461-483.
  5. Kliem, S., Sandner, M. (2021), Prenatal and Infancy Home Visiting in Germany: Effects of a Randomized Controlled Trial on Child and Maternal Outcomes at Age 7, in: Pediatrics,148 (2) e2020049610.
  6. Conti, G., Poupakis, St., Sandner, M., Kliem, S. (2021), The Effects of Home Visiting on Mother-Child Interactions: Evidence from Dynamic Micro-Level Data, in: Child Abuse and Neglect, 115, 105-121.
  7. Sandner, M. (2019), The Effects of Early Childhood Intervention on Fertility and Maternal Employment: Evidence from a Randomized Experiment, in: Journal of Health Economics, 64, 245-272.
  8. Sandner, M., Corneliessen, Th.; Jungmann, T., Herrmann, P. (2018), Evaluating the Effects of a Targeted Home Visiting Program on Maternal and Child Health outcomes, in: Journal of Health Economics, 58, 269-283.
  9. Sandner, M., Wassmann, P. (2018), The Effect of Changes in Border Regimes on Border Region Crime Rates, in: Kyklos, 71, 3, 482-506.
  10. Kliem, S., Sandner, M., Lohmann, A., Sierau, S., Dähne, V., Klein, A., Jungmann, T. (2018), Follow-Up Study Regarding the Medium-Term Effectiveness of the Home Visiting Program Pro Kind, Based on a Randomized Controlled Research Design, in: Trials, 19:323.
  11. Sandner, M., Jungmann, T. (2017), Gender-Specific Effects of Early Childhood Intervention: Evidence from a Randomized Controlled Trial, in: Labour Economics 45,4, 59-78.
  12. von Haaren-Giebel, F., Sandner, M. (2016), Naturalisation and On-the-Job Training.Evidence from First-Generation Immigrants in Germany, in: IZA Journal of Migration, 2016, 5:19.
  13. Sandner, M., Jungmann, T. (2016), How Much Can We Trust Maternal Ratingsof Early Child Development in Disadvantaged Samples?, in: Economics Letters, 141, 73-76.
  14. Sandner, M. (2015), The Effects of High-Quality Student Mentoring, in: Economics Letters, 136, 227-232.
  15. Jungmann, T., Brand, T., Dähne, V., Herrmann, P., Günay, H., Sandner, M., Sierau, S. (2015), Comprehensive Evaluation of the Pro Kind Home Visiting Program: A Summary of Results, in: Mental Health & Prevention, 3, 89-97.

 

Further Publications

  1. Anger, S., Bernhard, S., Dietrich, H., Lerche, A., Patzina, A., Sandner, M., Singer, St., Toussaint, C., Malfertheiner, V. (2023), Berufsberatung: In der Corona-Krise konnten nicht alle Themenwünsche junger Menschen ausreichend besprochen werden, in: IAB-Forum.
  2. Bauer, A., Gerner H.-D., Jäckle, R., Mummert U., Sandner, M., Seebens, H. (2023), OHM Happiness Report, MPRA Paper No. 117403.
  3. Dustmann, Ch., Sandner, M., Schönberg, U. (2022), Exposing a child to sunshine in the first six months of life reduces their risk of obesity, in: VoxEu.org.
  4. Kliem, S., Sandner, M., Pfeiffer, Ch. (2022), Frühe Hilfe zeigt Wirkung, in: Centaur, September, S. 20-21.
  5. Kliem, S., Siegert, C., Rothamel, J., Sandner, M. (2022), Familienhebammen - Nachhaltig wirksam, in: Deutsche Hebammen Zeitschrift 08/2022.
  6. Achatz, J., Reims, N., Sandner, M., Schels, B. (2022), Disadvantaged young people find the transition from school to work particularly difficult, in: IABForum.
  7. Anger, S., Christoph, B., Hörl, T., Leschnig, L., Margaryan, S., Peter, F., Sandner, M.; Schubert, A., Siedler, T. (2021), Distanzunterricht in der Covid-19- Pandemie: Wer häufig Kontakt zu seiner Lehrkraft hat, lernt mehr für die Schule, in: IAB-Forum.
  8. Menze, L., Sandner, M., Anger, S., Pollak, R., Solga, H. (2021), Jugendliche aus Förderschulen mit Schwerpunkt Lernen: Schwieriger Übergang in Ausbildung und Arbeitsmarkt, in: IAB-Kurzbericht, 22/2021
  9. Anger, S., Bernhard, S., Dietrich, H., Lerche, A., Patzina, A., Sandner, M., Toussaint, C. (2021), Abiturjahrgang 2020: Ohne Abiball zum Studium - allein am Bildschirm bricht die Lebenszufriedenheit ein, in: IAB-Kurzbericht, 19/2021.
  10. Achatz, J., Reims, R., Sandner, M., Schels, B. (2021), Benachteiligte Jugendliche tun sich beim Übergang von der Schule ins Erwerbsleben besonders schwer, in: IAB-Forum.
  11. Anger, S., Bernhard, S., Dietrich, H., Lerche, A., Patzina, A., Sandner, M., Toussaint, C. (2021), Der Abiturjahrgang 2021 in Zeiten von Corona: Zukunftssorgen und psychische Belastungen nehmen zu, in: IAB-Forum.
  12. Anger, S., Sandner, M. (2020), Die Auswirkungen der Coronakrise auf die Arbeitsmarktchancen der Corona-Abiturjahrgänge, in: Ifo-Schnelldienst, Vol. 73, No. 9, S. 3-7.
  13. Yükselen, I., Sandner, M., Jugenheimer, N.; Christoph, B. (2020): To work or not to work? Eine Fallstudie zur Beschäftigungsstruktur von Studierenden und möglichen Auswirkungen der Corona-Krise in: IAB-Forum.
  14. DeCao, E., Sandner, M. (2020), The potential impact of the COVID-19 on child abuse and neglect, in: VoxEu.org.
  15. Anger, S., Bernhard, S., Dietrich, H., Lerche, A., Patzina, A., Sandner, M., Toussaint, C. (2020) School closings during the COVID-19 pandemic: findings from German high school students. (Series "COVID-19 Crisis: Consequences for the Labour Market") in: IAB-Forum.
  16. Anger, S., Bernhard, S., Dietrich, H., Lerche, A., Patzina, A., Sandner, M., Toussaint, C. (2020), Schulschließungen wegen Corona: Regelmäßiger Kontakt zur Schule kann die schulischen Aktivitäten der Jugendlichen erhöhen, in: IABForum.
  17. Sandner, M. Yükselen, I. (2019), The sources behind the gender wage gap of university graduates, in: IAB-Forum.
  18. Sandner, M. (2018), Intensive Begleitung hilft Müttern und Kindern, in: IABKurzbericht, Nr.6/2018.
  19. Anger, S., Bassetto, J., Sandner, M. (2018), Anerkennung ausländischer Abschlüsse: Bürokratieabbau und bessere Information könnten die Antragsquote erhöhen, in: IAB-Forum.
  20. Herrmann, P., Meyer, K., Sandner, M., Jungmann, T., Rahman, A. Geurtsen, W., Günay, H. (2014), Zahnärztliche Gesundheitsfrühförderung in der Frühen Hilfe - Eine randomisierte Kontrollgruppenstudie, in: Deutsche Zahnärztliche Zeitschrift, Bd. 69.2014, 10, S.573-583.
  21. Sandner, M., Schock, M. (2014), Geschlechtsspezifisches elterliches Verhalten gegenüber Kleinkindern - eine empirische Untersuchung, in: Thomas Mößle, Christian Pfeiffer, Dirk Baier (Hrsg.), Die Krise der Jungen, S. 97-113.
  22. Maier-Pfeiffer, A., Kutz, K., Sandner, M. (2013), Kosten, Nutzen und Finanzierung der Frühen Hilfen, in: Tilman Brand, Tanja Jungmann (Hrsg.), Kinder schützen, Familien stärken - Forschung und Praxisentwicklung Früher Hilfen, S. 111- 124. Weinheim: Beltz Juventa.
  23. Jungmann, T., Adamaszek, K., Helm, G., Sandner, M., Schneider, R. (2010), Prävention von Kindeswohlgefährdung und Intervention im Kinderschutz, in: IZKK-Nachrichten, 2010 (1), 22-28.
  24. Lutz, P., Sandner, M. (2010), Zur Effizienz Früher Hilfen: Forschungsdesign und erste Ergebnisse eines randomisierten kontrollierten Experiments, in: The Quarterly Journal of Economic Research, Bd. 79.2010, 3, S.79-97.
  25. Lutz, P., Sandner, M. (2010), Modellprojekt Pro Kind: Effekte auf den (Wieder-) Einstieg in das Berufsleben, in: Ilona Renner, Alexandra Sann, Nationales Zentrum Früher Hilfen (Hrsg.), Forschung und Praxisentwicklung Früher Hilfen, S. 104-125.