Reinhold Meisinger

Sprechstunde:
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Reinhold Meisinger

Prof. Dr.-Ing.

Beruflicher Werdegang

Career

   
1963-1966 Study of Mechanical Engineering at Ohm-Polytechnikum Nuernberg
    1966-1971 Study of Aerospace Engineering at Technical University Munich
    1971-1977 Engineer at MBB (now AIRBUS), Space Flight Division, Ottobrunn.
    1977 Dr.-Ing. degree with a thesis about Control of a MAGLEV Train on Flexible Guideway
    1977-1982 Leader of the Vehicle-Guideway Dynamics Group at MBB Ottobrunn
    Since 1982 Professor of Engineering Mechanics at Nuremberg University of Applied Sciences
    2001 Practical term at ThyssenKrupp Transrapid GmbH in Munich, Project: Shanghai MAGLEV
    2002 Appointment as Advisory Professor of MAGLEV Technology at Tongji University, PR China
    Since 2009 retired at Nuremberg University of Applied Sciences
    2006-2016 Lecturer at Münich University of Applied Sciences

Visiting Professorship and Lectures in Foreign Countries

    1977 Lectures in USSR
    1980/1988 Lectures in USA
    1986 Lectures in PR China
    1990 Visiting Professor at Shanghai Light Industrie College, PR China
    1992 DAAD Visiting Professor at Xian Jiaotong University, PR China
    1992-1995 Tempus-Projekt with TU Krakow, Poland
    1993/1997 Lectures in Brazil, supported by DFG
    1997 DAAD Visiting Professor at Technical University Perm, Russia
    1999/2002 Lectures in PR China, supported by DFG
    2002 Visiting Professor at Shanghai Inst. of Technology
    2003 Lectures in Japan, supported by DFG
    2006 Lectures in PR China, supported by DFG and visiting Professor at Shanghai Inst. of Technology
    2007 Lectures in USA, supported by DFG
    2008 Lectures in PR China, supported by DFG and visiting Professor at Tongji University, Shanghai
    2010 Lectures in China, and Research Worker at Shanghai Institute of Technology
    2010 Visiting Scientist at TU Krakow, Poland
    2011 Visiting Scientist at Research Inst. for Railway and Urban Transit, Tongji University Shanghai
    2014 Lectures in PR China and Visiting Scientist at Tongji University, Shanghai
    2016 Lectures in Lisbon and St. Petersburg
    2018 Co Organizer of the Special Session Maglev Systems at Railways 2018 Conference, Barcelona

Commissione

    1990 First visiting professor at Nuremberg University of Applied Sciences in the PR China

    1988 Initiator of Automotive Engineering at Nuremberg University of Applied Sciences                       
    1988-2006 Commissioner for Automotive Engineering at Nuremberg University of Applied Sciences
    1992-1994 Member of Foundation Commission at Merseburg University of Applied Sciences
    1992-1995 Tempus Coordinator, TU Krakow, Poland
    1994 DFG expert

 

Beruflicher Werdegang

    1958-1961 Nach Volksschulabschluss in Untergriesbach Maschinenschlosserlehre bei ZF Passau.
    1960-1963 Berufsaufbauschule Passau
    1963-1966 Maschinenbaustudium am Ohm-Polytechnikum Nürnberg (heute TH Nürnberg)
    1966-1971 Studium der Luft- und Raumfahrttechnik an der TU München (TUM)
    1971-1977 Entwicklungsingenieur bei MBB-Raumfahrt (heute AIRBUS) in Ottobrunn
    1977 Promotion an der TUM über Regelung einer Magnetschwebebahn auf elastischem Fahrweg
    1977-1982 Leiter der Arbeitsgruppe Fahrzeug/Fahrwegdynamik bei MBB-Raumfahrt in Ottobrunn
    Seit 1982 Professor für Technische Mechanik an der Ohm Hochschule Nürnberg (heute TH-Nürnberg),
    2001 Praxissemester bei ThyssenKrupp Transrapid GmbH in München, Projekt: Shanghai MAGLEV
    2002 Ernennung zum Advisory Professor für Magnetschwebebahnen an der Tongji Universittät, China
    Seit 2009 an der Ohm Hochschule Nürnberg im Ruhestand
    2006-2016 Lehrauftrag an der Hochschule München

Vortragsreisen, Forschungs- und Gastaufenthalte

    1977 Vortragsreise in die UdSSR
    1980/1988 Vortragsreisen in die USA
    1986 Vortragsreise in die VR China
    1990 Gastprofessor am Shanghai Light Industrie College, VR China
    1992 DAAD-Forschungsaufenthalt an der Xian Jiaotong Universität, VR China
    1992-1995 Tempus-Projekt mit TU Krakau, Polen
    1993/1997 DFG-Vortragsreisen nach Brasilien
    1997 DAAD-Gastprofessor an der Staatlichen TU Perm, Russland
    1999/2002 DFG-Vortragsreisen in die VR China
    2002 Gastprofessor am Shanghai Institute of Technology (SIT), VR China
    2003 DFG-Vortragsreise nach Japan
    2006 DFG-Vortragsreise in die VR China sowie Forschungsaufenthalt am SIT
    2007 DFG Vortragsreise in die USA
    2008 DFG-Vortragsreise in die VR China sowie Forschungsaufenthalt an der Tongji Universität
    2010 Vortragsreise in die VR China sowie Gastwissenschaftler am Shanghai Institute of Technology
    2010 Gastwissenschaftler an der TU Krakau, Polen
    2011 Gastwissenschaftler am  Institute for Railway and Urban Transit, Tongji Universität, Shanghai
    2014 Vortragsreise in die VR China sowie Gastwissenschaftler an der Tongji Universität, Shanghai
    2016 Gastvorträge in Lissabon und St. Petersburg
    2018 Mitorganisator der Sondersitzung Maglev Systems auf der Railways 2018 in Barcelona                                                                        

Beauftragter/Kommissionen 

    1990 Im Auftrag der Hochschulleitung erster Gastprofessor der FH Nürnberg in der VR China                                         

    1988 Initiator des Studienschwerpunkts Fahrzeugtechnik an der FH Nürnberg
    1988-2006 Beauftragter für den Studienschwerpunkt Fahrzeugtechnik an der FH Nürnberg        
    1992-1994 Mitglied der Gründungskommission der FH Merseburg, Sachsen Anhalt
    1992-1995 Tempus Koordinator, TU Krakau, Polen
    2004 DFG Fachgutachter

 



Auszeichnungen

2002 Verleihung des Titels "Advisory Professor" durch die Tongji Universität Shanghai, China

https://de.tongji.edu.cn/Austausch/Personalaustausch/Ehrungen.htm 

 

 

Lehrgebiete

Educational areas

Engineering Mechanics

Light Weight Structure Design/FEM

Vehicle Simulation

Machine Dynamics

 

Lehrgebiete

Technische Mechanik

Leichtbau/FEM

Fahrzeugsimulation

Maschinendynamk

 

Forschungsgebiete

Fields of Research

Dynamics and Control of MAGLEV Vehicles,  Multibody Systems, Vehicle Simulation, Structural Dynamics/FEM, Mechatronics, Wheel/Rail Systems,
Patents about Cathenary/Pantograph Systems, Digital Control of MAGLEV Trains, Pyrotechnic Cutting Elements.

Forschungsgebiete

Dynamik und Regelung von Magnetschwebebahnen,  Mehrkörpersysteme, Fahrzeugsimulation,  Strukturdynamik/FEM, Mechatronik, Rad/Schiene-Technik.
Patente über Hochgeschwindigkeitsstromabnehmer, Zeitdiskrete Regelsysteme für Magnetschwebebahnen, Pyrotechnische Trennelemente

Lehrveranstaltungen

Since 2009 no lectures in Nuremberg / Seit 2009 keine Lehrveranstaltungen in Nürnberg

 

Conference Lectures/Vorträge in "Weitere Informationen"

                                   

                                 

 

Abschlussarbeiten

Betreuung von insgesamt 129 Diplomarbeiten, davon 61 Diplomarbeiten im Labor für Simulationstechnik und FEM aus den Gebieten Simulation von Rad/Schiene Hochgeschwindigkeitsbahnen, Hochgeschwindigkeitsstromabnehmern und Magnetschwebefahrzeugen, Statische und Dynamische FEM-Strukturanalyse, Hardware in the Loop Simulation und Konstruktion von Demonstrationsmodellen.

Veröffentlichungen
Publications / Veroeffentlichungen
Meisinger, R., Hindelang, F.J.: Anwendbarkeit der Newtonschen Theorie zur Berechnung aerodynamischer Beiwerte
und Stabilitaetsderivativa. Raumfahrtforschung, Heft 2 (1974) S. 79-84. Meisinger, R.: Control Systems for Flexible MAGLEV Vehicles Riding over Flexible Guideways. Proc. of the IUTAM Symposium on the Dynamics of Vehicles on Roads and Railway
Tracks, Delft (1975) pp. 531-554. Meisinger, R., Lange, B.O.: Beruecksichtigung der Rechnertotzeit beim Entwurf eines diskreten Regelungs- und
Beobachtungssystems. Regelungstechnik, Heft 7 (1976) S. 232-238. Meisinger, R., Gottzein E., Miller, L.: Magnetic Suspension Control System for High Speed Ground Transportation Vehicles. Proc. of the World Electrotechnical Congress, Moscow, 1977. Meisinger, R.: Beiträge zur Regelung einer Magnetschwebebahn auf elastischem Fahrweg. Dr.-Ing. Dissertation TU Muenchen, 1977. Meisinger, R.: Optimale Regelung priodischer Systeme mit sprungfoermiger Zustandsaenderung. ZAMM 57 (1977) S. 79-81. Meisinger, R.: Analog Simulation of Magnetically Levitated Vehicles on Flexible Guideways. Proc. of the IMACS Symposium on Simulation of Control Systems, Wien, 1978. Meisinger, R.: Simulation of MAGLEV Vehicles Riding over Single and Double Span Guideways. Mathematics and Computers in Simulation, Vol. XXI, No. 2 (1979) pp. 197-206. Meisinger, R.: Optimale Filterung periodischer Systeme mit sprungfoermiger Zustandsaenderung. ZAMM 59 (1979) S. 137-139. Gottzein,E., Miller, L., Meisinger, R.: Anwendung des "Magnetischen Rades" in Hochgeschwindigkeitsmagnetschwebebahnen. ZEV-Glasers Annalen 103 (1979) Nr. 5, S. 227-232.

Meisinger R.:
Vehicle Guideway Dynamics of a High Speed Train.
Proc. of the Conference of Cybernetics and Society, Cambridge/Mass. USA, 1980.
Meisinger, R., Gottzein, E., Miller, L.: The Magnetic Wheel in the Suspension of High Speed Ground Transportation Vehicles, IEEE Transactions on Vehicular Technology, Vol. VT-29, (1980) pp. 17-23. Meisinger, R.: Modale Daempfungsgrade fuer gelenkig gelagerte elastische Balken.
ZAMM 61 (1981) S. 49-51.

Leo, R., Meisinger, R.:
Theorie und Versuchsergebnisse zum Vorhaben Stromabnehmerversuchssystem.
Statusseminar VII,Spurgeführter Verkehr,Rad/Schiene-Technik, Titisee 1982. Meisinger, R.: Simulation von Stromabnehmer und Fahrleitung bei hohen Geschwindigkeiten. ZAMM 64 (1984) S. 69-70. Meisinger, R.: Simulation of Catenary-Pantograph Dynamics for Electric Traction at High Speeds. Proc. of 11 th IMACS World Congress on System Simulation and Scientific
Computation, Oslo (1985) pp. 355-358. Meisinger, R.: Simulation of Active Pantographs for High Speed Electric Traction. Proc. of Beijing System Simulation Symposium, Peking (1986) pp. 190-194. Meisinger, R.: Rechner simuliert ICE. FHNachrichten 1/86, Georg-Simon-Ohm Fachhochschule Nuernberg (1986) S. 19-23. Meisinger, R.: Modal Simulation of Overhead Catenary Vibrations. Proc. of European Congress
on Simulation, Volume B, Academia Praha (1987) pp. 44-48. Meisinger, R., Froeschl, J.: SAMURAI - Ein PC-Lehrprogramm fuer digitale Simulation. ASIM 88 5. Symposium Simulationstechnik. Informatikfachberichte 179, Springer Verlag Berlin Heidelberg New York London Paris Tokyo 1988. Meisinger, R.: Digitale Regelung einer Magnetschwebebahn. Proc. of the International Conference on Electrical Engineering, Electronics and
Automatics in Railway Transport "SEMTRAC 88", Zakopane, Polen (1988) pp. 37-43. Meisinger, R.: FEM - Eine neue Vorlesung im Fachbereich Maschinenbau. FHNachrichten 2/88, Georg-Simon-Ohm Fachhochschule Nuernberg (1988) S. 28-35. Meisinger, R.: Simulation der Fahrzeug-Fahrweg-Dynamik einer Magnetschwebebahn. Revue Technique Luxembourgeoise, No. 2 (1988) pp. 41-49. Meisinger, R.: Digitale Regelung mit Kompensation der Rechnertotzeit. Zeitschrift fuer angewandte Mathematik und Mechanik, ZAMM 69 (1989) S.412-414 Meisinger, R., Chen, Wei-Kang: Berechnung eines Fahrradrahmens mit der Finite-Element-Methode. Journal of Shanghai Light Industry College 1 (1990) S. 12- 14 (in Chinesisch) Meisinger, R.: Zwei Monate als Gastprofessor in Shanghai. FHNachrichten 4/90, Georg-Simon-Ohm Fachhochschule Nuernberg (1990) S. 13-16. Meisinger, R.: Entwurf eines RICCATI-Reglers. FHNachrichten 1/91, Georg-Simon-Ohm Fachhochschule Nuernberg (1991) S. 16-18. Meisinger, R.: Vehicle-Guideway Dynamics of a High-Speed MAGLEV Train. Shanghai Journal of Mechanics (Shang Hai Li Xue) Vol. 12 (1991) pp. 10-20. Meisinger, R.: Ein Fahrrad wird motorisiert. FHNachrichten 4/91, Georg-Simon-Ohm Fachhochschule Nuernberg (1991) S. 25-26. Meisinger, R., Shu Guangwei, Shao Yuling: Design for the Controller of the MAGLEV Train by Quadratic Function Optimization. Journal of Tongji University, Shanghai, Vol. 19 (1991) pp. 349-353 (in Chinesisch) Meisinger, R.: Wilhelm Nusselt - ein Pionier der Waermetechnik, FHNachrichten 1/92, Georg-Simon-Ohm Fachhochschule Nuernberg (1992) S. 20-21.

Meisinger R.:
100 Jahre Diesel Patente.
FHNachrichten 2/92, Georg-Simon-Ohm Fachhochschule Nürnberg (1992) S. 16. Meisinger, R.: Simulation eines schlupfgeregelten Schienen-Radsatzes bei Kurvenfahrt. Festschrift anlaesslich des 80. Geburtstags von Prof. Dr. Dr. K. Magnus, Institut fuer Mechanik TU Muenchen (1992) S. 363-372. Meisinger, R.: Walter Boveri - Gruender von BBC. FHNachrichten 4/92, Georg-Simon-Ohm Fachhochschule Nuernberg (1992) S. 17-18. Meisinger, R.: Heinrich Gerber - Altmeister der Eisenbaukunst. FHNachrichten 2/93, Georg-Simon-Ohm Fachhochschule Nuernberg (1993) S. 45. Meisinger, R.: Stabilitaet eines schlupfgeregelten Schienenradsatzes. Zeitschrift fuer angewandte Mathematik und Mechanik, ZAMM 73 (1993) Meisinger, R. Li Yuhua: FEM-Modalanalyse einer Eisenbahn-Fahrleitung. FHNachrichten 1/94, Georg-Simon-Ohm-Fachhochschule Nuernberg (1994) S. 40-43. Meisinger, R.: Dynamic Analysis of Active and Passive ICE-Pantographs. Proc. of DINAME 93, Santo Amaro da Imperatriz, Santa Catarina, Brazil (1994)
pp. 256-258. Meisinger, R.: Modellbildung und Simulation einer Eisenbahn-Fahrleitung mittels FEM-
Modalapproximation. ASIM 94, 9. Symposium Simulationstechnik, Fortschritte
in der Simulationstechnik. Band 9,Verlag Friedrich Vieweg & Sohn
Braunschweig Wiesbaden 1994. Meisinger, R., Shu Guang-Wei: Bestimmung der optimalen Q-Matrix fuer den Entwurf eines RICCATI-Reglers mit dem
SIMPLEX-Verfahren. Journal of Shanghai Light Industry College 3-4 (1995) S. 1-6. Meisinger, R.: FEM-Modalanalyse des Airbus A 300. Schriftenreihe der Georg-Simon-Ohm Fachhochschule Nuernberg, Heft 2 (1996) S. 26-28 Meisinger, R., Shu Guang-Wei: A Method of Determinating the Q-Matrix of a RICCATI Controller. Proc. of the 1996 International Conference on Circuits and System Sciences,
Shanghai,(1996) pp. 119-122. Meisinger, R.: Simulation of a Creep-Controlled Wheelset for High Speed Rail Vehicles. Proc. of DINAME 97, Angra dos Reis, Rio de Janeiro, Brazil (1997). Meisinger, R., Poetsch, G., Evans, J., Kortuem, W., Baldauf, W., Veitl, A.,
Wallaschek. J.: Pantograph/Catenary Dynamics and Control. Vehicle System Dynamics 28 The 15th IAVSD Symposium Dynamics on Vehicles on Roads and Tracks, Budapest, 1997. Meisinger, R., Chen Wei-Gong: A Dynamic Analysis of Cathenary-Pantograph on a High Speed Electric Traction Train. Shanghai Journal of Mechanics (Shang Hai Li Xue) Vol. 18 (1997) pp. 221-227. Meisinger, R.: Herleitung der Gleichungen eines Elektromagneten mit Hilfe der LAGRANGEschen
Gleichungen zweiter Art. Schriftenreihe der Georg-Simon-Ohm Fachhochschule
Nuernberg, Heft 3 (1998) S. 54-56. Meisinger, R.: Simulation der Versuchseisenbahnfahrleitung von British Railways, Schriftenreihe der Georg-Simon-Ohm Fachhochschule Nuernberg, Heft 3 (1998) S. 57-62 Meisinger, R.: Curving Simulation and Stability of a Creep-Controlled Wheelset for High Speed
Rail-Vehicles. RBCM-Journal of the Brazilian Society of Mechanical Sciences
(Revista Brasileira de Ciencias Mecanicas) Vol.XXI, No. 3 (1999) pp. 447-483. Meisinger, R.: Simulation and Control of a Semiactive Railway Wheelset. Proc. of the 4th Beijing
International Conference on System Simulation and Scientific Computing,
International Academic Publishers Peking (1999) pp.255-259. Meisinger, R.: Ermittlung der Bewegungsgleichungen eines elektromechanischen Systems mittels
LAGRANGE-Funktion. Schriftenreihe Fachartikel,Georg-Simon-Ohm Fachhochschule
Nuernberg, Heft 4 (1999) S. 2-5. Meisinger, R.: Curving Simulation and Stability of a Creep-Controlled Wheelset for High Speed
Rail-Vehicles. Schriftenreihe Fachartikel, Georg-Simon-Ohm Fachhochschule Nuernberg,
Heft 4 (1999) S. 29-35. Meisinger, R., Gollasch, G., Goekhan, G., Chen Wei-Gong, Shu Guang-Wei: Multibody Stability Analysis and Hunting Simulation of a Railway-Bogy Journal of Shanghai Light Industry College, Vol. 21 (2000) pp. 5-8. Gollasch, G., Goekhan, G., Meisinger, R., Chen Wei-Gong, Shu Guang-Wei: Simulation of a Railway-Bogy. Schriftenreihe Fachartikel, Georg-Simon-Ohm
Fachhochschule Nuernberg, Nr. 3 (2001)S.22-26. Meisinger, R., Karaca, T., Taufer, M.: Simulation der Wiedereintrittsbahn der ISS-Rettungskapsel. Schriftenreihe
Fachartikel, Georg-Simon-Ohm Fachhochschule Nuernberg, Heft 8 (2002) S.43-49. Meisinger, R.: Simulation of a Single and Double-Span Guideway under Action of Moving MAGLEV
Vehicles with Constant Force and Constant Gap (single mass vehicle). Schriftenreihe
Fachartikel, Georg-Simon-Ohm Fachhochschule Nuernberg, Heft 8 (2002) S.61-68.

Chen Weigong, Meisinger, R.:
Active Control of Pantographs for High Speed Electric Traction.
Journal of Shanghai Institute of Technology, Vol.2 No.4 (2002) pp.227-230. Gao Xiao-Kang, Meisinger, R.: Development and Prospects of MAGLEV. Journal of Shanghai Institute of Technology, Vol.2 No.1 (2002) pp.54-57. Meisinger, R.: Anwendung der LAGRANGEschen Gleichung auf ein elektromechanisches System. Festschrift anlaesslich des 90. Geburtstages von Prof. Dr. Dr. K. Magnus, Lehrstuhl fuer Angewandte Mechanik TU Muenchen (2002) S. 211-213. Meisinger, R., Shu Guangwei, Cui Zhiwei: Simulation of a MAGLEV System with MATLAB/SIMULINK. Proc. of the 5th International
Conference on System Simulation and Scientific Computing, Asian Simulation
Conference, Shanghai. International Academic Publishers Peking (2002) pp. 499-502. Meisinger, R.: Simulation of a Single and Double-Span Guideway under Action of Moving MAGLEV
Vehicles with Constant Force and Constant Gap (distributed vehicle). Proc. of the International Symposium on Speed-up and Service Technology for
Railway and MAGLEV Systems STECH 03, Tokyo, Japan (2003) pp. 607-611. Shen Gang, Meisinger, R.: Simulation of a Moving Force and a Moving Mass on a Single and Double-Span Guideway. Journal of Tongji University, Shanghai, Vol. 31 (2003) pp. 931-935 (in Chinesisch) Shu Guang-Wei, Meisinger, R.: Magnetic Suspension Control System Based on Stochastic Linear Quadratic Optimization. Journal of East China University of Science and Tecnology, Shanghai Vol. 31, No. 5
(2005) pp. 649-652 (in Chinesisch). Shu Guang-Wei, Chen Wei-Gong, Meisinger, R.: The Research on the Model of a Magnetic Levitation System. Electric Machines and
Control, Harbin University of Science and Technology Publications, Harbin, China,
Vol. 9, No. 2 (2005) pp. 187-189 (in Chinesisch). Meisinger, R.: Analysis of the Lateral Dynamics of a Sky Train with Periodic Track Irregularities. Proc. of the Second International Conference on Dynamics, Vibration and Control,
Peking, 2006. Meisinger, R.: Dynamic Analysis of the Dortmund University Campus Sky Train. Schriftenreihe
Fachartikel, Georg-Simon-Ohm Fachhochschule Nuernberg, Heft 15 (2007) S.37-44. Shen Gang, Meisinger, R., Shu Guangwei: Modeling of a High Speed MAGLEV Train with Vertical and Lateral Control. Proc. of the 20th IAVSD Symposium: Dynamics of Vehicles on Roads and Tracks,
University of California Berkeley, 2007. Shu Guangwei, Meisinger R.: Modeling of Suspension System of MAGLEV with LAGRANGE Equation. Journal of Shanghai Institute of Technology, Vol. 7, No. 9 (2007) pp. 157-158
(in Chinesisch). Shu Guangwei, Meisinger R., Shen Gang: Modeling and Simulation of Shanghai MAGLEV Train Transrapid with Random Track
Iregularities. Schriftenreihe Fachartikel, Ohm-Hochschule Nuernberg, Heft 16 (2008)
S. 21-31. Shu Guang-Wei, Meisinger, R., Shen Gang: Simulation of MAGLEV Train with Periodic Guideway Deflections. Proc. of 2008 Asia
Simulation Conference - 7th International Conference on System Simulation and
Scientific Computing, Peking. IEEE Catalog Number CFP 0858 D-CDR (2008) . Shu Guang-Wei, Meisinger, R.: Simulation of a Magnetic Suspension Control System Based on Simulink. Journal of System Simulation, Beijing, Vol 20, No. 8 (2008) pp. 2168-2170
(in Chinesisch). Meisinger R., Shu Guangwei, Shen Gang: Controller Design and State Estimation with a KALMAN-Filter for High-Speed MAGLEV
Vehicle. Proc. of the 3rd International Conference on Dynamics, Vibration and
Control, Hangzhou, China, 2010.

Shu Guangwei, Meisinger R.: Observer-Controller Design and Simulation of a High-Speed MAGLEV Vehicle. Schriftenreihe Fachartikel, Ohm-Hochschule Nuernberg, Heft 18 (2011) S. 7-13.

Shu Guangwei, Meisinger R.:
State Estimation and Simulation of the Magnetic Levitation System of a High-Speed
MAGLEV Train. Proc. of the 2011 International Conference on Electronic and
Mechanical Engineering and Information Technology, Harbin, China (2011),
IEEE Conference Publications.

Meisinger R., Shu Guangwei:
40 Years MAGLEV Vehicles in Germany.
Schriftenreihe Fachartikel, Ohm-Hochschule Nuernberg, Heft 19 (2011) S. 5-13.

Shu Guangwei, Meisinger R.:
Review of German EMS MAGLEV Vehicles in the Past 40 Years.
Journal of Shanghai Institute of Technology, Vol.12, No.4, (2012) pp. 305-309
(in Chinesisch).

Wang Hui, Zhong Xiaobao, Shen Gang, Meisinger R.:
Comparison between Simulation- and Test Results of an Observer-Controlled MAGLEV
Vehicle on Elastic Guideway. Schriftenreihe der Technischen Hochschule Nuernberg,
Heft 21 (2014) S. 5-13.

Shen Gang, Wang Hui, Meisinger R.:
Self-Adaption Control Strategy of MAGLEV Coupling System Based on Magnet Load.
Proc. of the 4th International Conference on Dynamics, Vibration and Control,
Shanghai (2014).

Meisinger R.:
Entwicklung des MAGLEV in Deutschland und seine Verwirklichung in Schanghai.
Konferenzdokumentation: Deutschlands Chancen mit der Neuen Seidenstrasse, 2016
E.I.R. Verlag Wiesbaden, S. 52-62.

Meisinger R.:
Review of the Development of the Creep-Controlled Wheelset for High-Speed Railway
Vehicles. Proc. of the EUROMECH Colloquium 578 in Rolling Contact Mechanics for
Multibody System Dynamics,Funchal, Madeira, Portugal, ISBN 978-989-99424-3-1, 2017.

Schiehlen W., Meisinger R.:
On the long History of MAGLEV Trains. Proc. of the 5th Joint International
Conference on Multibody System Dynamics, Lisbon, Portugal, 2018.

Schiehlen W., Meisinger R.:
Review on MAGLEV Vehicle Development in Germany and the Realization in China.
Proc. of the Fourth International Conference on Railway Technology,
Sitges, Barcelona, Spain, 2018.

Meisinger R., Shen Gang, Shu Guangwei:
Modelling and Control System Design of the Shanghai MAGLEV Vehicle.
Proc. of the Fourth International Conference on Railway Technology,
Sitges, Barcelona, Spain, 2018.

Gottzein, E., Meisinger, R.: 50 Jahre Elektromagnetische Schwebebahn,
Magnetbahn-Entwickung in Deutschland und die Realisierung in China.
Stiftung Werner-von-Siemens-Ring, 2021.
https://siemens-ring.de/50-jahre-elektromagnetische-schwebebahn/

Meisinger, R., Gottzein, E.: Fünf Jahrzehnte Magnetschwebebahn in Deutschland,
Schriftenreihe der Technischen Hochschule Nürnberg, 2022.
 
 

 







Weitere Informationen
Lectures / Vortraege

Meisinger, R.:
Darstellung von Regelsystemen im Zustandsraum. Seminar ueber Fragen der Mechanik,
TU Muenchen, 10.11.1969.
Meisinger, R.: Anwendbarkeit der Newtonschen Theorie zur Berechnung aerodynamischer Beiwerte und
Stabilitätsderivativa. Seminar für Strömungsphysik, TU Muenchen, 08.11.1971. Meisinger, R.: Berücksichtigung der Rechnertotzeit beim Entwurf eines diskreten Regelungs- und
Beobachtungssystems. VDI/VDE Aussprachetag, Frankfurt/Main, 18.02.1975. Meisinger, R.: Control Systems for Flexible MAGLEV Vehicles Riding over Flexible Guideways. IUTAM Symposium on the Dynamics of Vehicles on Roads and Railway Tracks, Delft,
22.08.1975. Meisinger, R.: Optimale Regelung periodischer Systeme mit sprungförmiger Zustandsaenderung. GAMM-Tagung, Graz, 07.04.1976. Meisinger, R.: Magnetic Suspension Control System for High Speed Ground Transportation Vehicles. World Electrotechnical Congress, Moscow, 22.06.1977. Meisinger, R.: Optimale Regelung einer Magnetschwebebahn auf elastischem Fahrweg. Seminar über Fragen der Mechanik, Universitaet Stuttgart, 09.11.1977. Meisinger, R.: Optimale Filterung periodischer Systeme mit sprungförmiger Zustandsaenderung. GAMM-Tagung, Bruessel, 30.03.1978. Meisinger, R.: Analog Simulation of Magnetically Levitated Vehicles on Flexible Guideways. IMACS Symposium on Simulation of Control Systems, Wien, 29.09.1978. Meisinger, R.: Entwicklung von Trag- und Führregelsystemen für Magnetschwebebahnen. TU Wien,
10.04.1979. Meisinger, R.: Modale Regelung einer Magnetschwebebahn. Elektrotechnisches Kolloquium, Hochschule der Bundeswehr Muenchen, 18.10.1979. Meisinger, R.: Modale Daempfungsgrade für gelenkig gelagerte elastische Balken. GAMM-Tagung, Berlin, 08.04.1980. Meisinger, R.: Vehicle Guideway Dynamics of a High Speed MAGLEV Train. International Conference on Cybernetics and Society, Cambridge, Mass. USA,
10.10.1980.

Meisinger, R.:
Theorie und Versuchsergebnisse zum Vorhaben Stromabnehmerversuchssystem.
Statusseminar VII, Spurgefuehrter Fernverkehr, Rad/Schiene-Technik,
Tittisee, 27.4.1982. Meisinger, R.: Simulation eines geregelten Hochgeschwindigkeitsstromabnehmers. Seminar üeber Fragen der Mechanik, TU Muenchen, 23.11.1982. Meisinger, R.: Simulation von Stromabnehmer und Fahrleitung bei hohen Geschwindigkeiten. GAMM-Tagung, Hamburg, 31.03.1983.

Meisnger, R.:
Simulation von aktiven und passiven Stromabnehmern bei hohen Geschwindigkeiten.
Elektrotechnisches Kolloquium, Hochschule der Bundeswehr Muenchen, 15.12.1983.

Meisinger, R.:
Active Pantographs for High Speed Electric Traction. Carl-Cranz-Gesellschaft-Kurs
"Active Suspensions for Advanced Ground Vehicles", Oberpfaffenhofen, 5.7.1985. Meisinger, R.: Simulation of Catenary-Pantograph Dynamics for Electric Traction at High Speeds. 11th IMACS World Congress on System Simulation and Scientific Computation, Oslo,
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Entwicklung des Transrapid in Deutschland und seine Verwirklichung in Schanghai.
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Simulation und Versuchsergebnisse eines Semiaktiv Geregelten Hochgeschwindigkeits-
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Die Entwicklung der Magnetschwebebahn in Deutschland und deren Realisierung und
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Modelling and Control System Design of the Shanghai MAGLEV Vehicle.
The Fourth International Conference on Railway Technology, Sitges, Barcelona,
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Die Entwicklung der Magnetschwebebahn in Deutschland und die Realisierung und
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